Siirry sisältöön

Volkswagen öljynkulutus ja moottoriviat: Syyt, oireet ja ongelmat

Ostamme konevikaisen Volkswagenisi reiluun hintaan!

Volkswagen öljynkulutus ja moottoriviat: Syy, oireet ja ongelmat

Ostamme moottorivikaisia VW-autoja

VAG-konsernin moottoreissa on tyyppivikana lisääntynyt öljynkulutus, mikä johtaa kalliiseen öljynkulutusremonttiin. Moottoreita on käytetty muun muassa Volkswageneissa ja Audeissa. Usein moottorivikaisen auton myyminen on kannattavampi ratkaisu kuin auton korjauttaminen itse.

Automyyntiin.fi:n erikoisosaamista on moottori- ja vaihteistovikaisten autojen kunnostaminen ja siksi pystymme tarjoamaan myös öljyä liiallisesti kuluttavista Volkswageneista reilun hinnan.

Kuluttaako Volkswagenisi liikaa öljyä ja haluat tietää sen myyntihinnan rikkinäisenä?

Pyydä meiltä tarjous ja päätä vasta sitten haluatko myydä autosi vai korjauttaa sen itse.

PYYDÄ TARJOUS

VAG-konsernin moottoreiden yleinen ongelma on liiallinen öljynkulutus

Liiallinen öljynkulutus on VAG-konsernin TSI, TDI, GTE HYBRID, TGI, TFSI, BITDI, GTI ja R-moottoreiden yleisin tyyppivika. VW moottoriongelmat johtuvat öljymännänrenkaiden öljynpoistoreikien tukkeutumisesta ja ratkaisu tähän on moottoriremontti, mitä kutsutaan Volkswagenin kohdalla yleisesti öljynkulutusremontiksi.

Liiallinen öljynkulutus on usein huomattavaa 150 tkm ajon jälkeen.

Yleisimmät moottorit, joissa Volkswagenille tyypillistä öljynkulutusvikaa esiintyy:

  • 1.2 TSI
  • 1.4 TSI
  • 1.8 TSI
  • 2.0 TSI
  • 1.6TDI
  • 2.0 TDI
  • 2.5 TDI
  • 3.0 TDI
  • 1.4 GTE HYBRID
  • 1.4 TGI
  • 1.8 TFSI
  • 2.0 BITDI
  • 2.0 GTI
  • 2.0 R

Volkswagenin automallit ja moottorit, joissa on havaittu yleistä öljynkulutusongelmaa:

  • VW TOURAN: 1.6TDI, 2.0TDI, 1.4TSI
  • VW TRANSPORTER T6: 2.0TDI
  • VW CARAVELLE: 2.0TDI
  • VW CADDY: 1.6TDI, 2.0TDI, 1.4TSI
  • VW CADDY MAXI: 1.6TDI, 2.0TDI, 1.4TSI
  • VW GOLF: 1.6TDI, 1.2TSI, 1.4TSI, 1.8TSI, 2.0R, 2.0TSI, 1.4TGI, 2.0GTI
  • VW E-GOLF: 1.4GTE HYBRID
  • VW GOLF SPORTSVAN: 1.2TSI, 1.4TSI, 1.6TDI
  • VW TIGUAN: 2.0TDI, 1.4TSI
  • VW TIGUAN ALLSPACE: 2.0TDI, 1.4TSI
  • VW AMAROK: 2.0TDI, 3.0TDI, 2.0BITDI
  • VW POLO: 1.2TSI, 1.4TSI
  • VW SHARAN: 2.0TDI
  • VW CRAFTER: 2.5TDI, 2.0TDI
  • VW CC: 1.4TSI
  • VW SCIROCCO: 1.4TSI
  • VW PASSAT: 1.6TDI, 2.0TDI, 1.4TSI, 1.4GTE HYBRID, 1.8TFSI
  • VW TOUAREG: 3.0TDI

Yleisin öljynkuluttaja on Volkswagen Golfista tuttu 1.2 l TSI-moottori

Volkswagen Golf 1.2 TSI 63–77Kw vm.2013–2020 (VW Golf 7) on yleisin automalli, missä öljynkulutusongelma esiintyy. Useimmiten 150 000 kilometrin ajon jälkeen autoon joudutaan lisäämään yli 0.5 litraa öljyä jokaista 1000 kilometriä kohden.

VW-automallit, joissa on käytetty 1.2 l TSI-moottoria:

  • VW GOLF
  • VW GOLF SPORTSVAN
  • VW POLO
  • VW TIGUAN

1.4 l TSI-moottorin öljynkulutus

Volkswagen Golf henkilöautoissa käytetään myös tehokkaampaa 1.4 litraista TSI-moottoria. Myös 1.4 litraisessa TSI-moottorissa on sama tyyppivika, kuin kaikista yleisimmässä öljyä kuluttavassa moottorissa TSI 1.2:ssa.

VW-automallit, joissa on käytetty 1.4 l TSI-moottoria:

  • VW GOLF
  • VW GOLF SPORTSVAN
  • VW TIGUAN
  • VW TIGUAN ALLSPACE
  • VW PASSAT
  • VW POLO
  • VW CC
  • VW SCIROCCO
  • VW TOURAN
  • VW CADDY
  • VW CADDY MAXI

Kuinka paljon auton moottori saa kuluttaa öljyä?

Normaali öljynkulutus henkilöautoissa on noin 0.5–2.5 dl tuhannella kilometrillä. Nyrkkisääntönä liialliselle öljynkulutukselle voidaan pitää 0,5 l / 1000 km. Jos auto kuluttaa tätä enemmän öljyä normaalissa ajossa, on jotain yleensä vialla. On kuitenkin huomattava, että eri autonvalmistajilla on erilaiset maksimi öljynkulutusarvot. Volkswagen on ilmoittanut öljynkulutuksen rajakseen 0,5 l / 1000 km.

Öljynkulutusremontin hinta

Öljynkulutusremontin hinnat alkavat noin 4000 eurosta ja maksavat pahimmillaan jopa useita tuhansia enemmän, riippuen siitä miten pahaksi vika on edennyt ja mitä muuta moottoriin samalla joudutaan kunnostamaan.

VAG- konsernin moottoreiden öljynkulutusongelman syy ja seuraukset

Yleinen käsitys on, että liiallinen öljynkulutus johtuu Volkswagenin pitkistä Longlife-öljyn vaihtoväleistä. Vika voi olla myös pitkistä öljynvaihtoväleistä johtuvaa, mutta suurin yksittäinen syy on öljymännänrenkaiden öljynpoistoreikien tukkeutuminen.

Öljymännänrenkaiden tehtävä moottorissa on poistaa öljy sylinterinseinämistä ja öljymännänrenkaan poistoreiän tarkoituksena taas on palauttaa öljy takaisin öljyn kiertoon. Moottorin öljynkulutus johtuu öljymännänrenkaan poistoreiän tukkeentuessa siitä, kun öljyä pääsee sylinterin seinämistä suoraan palotilaan ja näin moottori alkaa polttamaan öljyä sekä bensiiniä palamistuloksena.

Öljyn pääsy palotilaan aiheuttaa mm. venttiilien karstoittumista, sekä ongelmia polttoaineen ruiskutusjärjestelmään. Lisäksi kun palamistulos ei ole puhdas se aiheuttaa pitemmällä aikavälillä DPF-hiukkassuodattimen tukkeutumisen.

VW öljynkulutusvian oireet

Männänrengasviat huomataan usein vain lisääntyneenä öljynkulutuksena, ei oikeastaan muuten. Männänrengasvika ei sytytä autoon vikavaloja tai infonäyttöön mitään ilmoitusta. Valitettavan usein auton omistaja ajelee onnellisena tietämättään mitä moottorin sisällä on tapahtumassa, kunnes öljyn kulutus alkaa olemaan merkittävää ja haittaamaan normaalia autoilua. Normaalisti toimivaan moottoriin ei lähes koskaan tarvitse lisätä öljyä, huolto-ohjelmassa ilmoitettujen määräaikaishuoltojen välillä.

Kun öljyä joudutaan lisäämään usein – jopa aina tankkauksen yhteydessä, on männänrenkaiden öljynpoistoreiät lähes varmuudella tukkeutuneet.

Jos asialle ei tee mitään tämänkään jälkeen niin kulutus lisääntyy siihen asti, kunnes moottorissa alkaa esiintymään sytytyskatkoksia, mistä seuraa moottorin vikavalon syttyminen. Silloin moottorissa on myös isompia korjauksia odotettavissa, koska öljynkierto on jo estynyt sylinterissä merkittävästi ja sylinterin seinämiin on luultavasti aiheutunut kiinnileikkaus jälkiä.

Korjauksen kustannukset alkavat helposti 4000 eurosta, riippuen mitä muuta samalla kunnostetaan. Muita samalla kunnostettavia osia voivat olla venttiilit, kampiakselin tai kierokangen laakerit ja DPF-suodatin. Samalla kannattaa tehdä myös jakohihnan vaihto, koska moottori on jo avattu.

Muita syitä auton moottorin öljynkulutukselle:

  • Kulunut moottori
  • Lähtökohtaisesti mitä enemmän autolla on ajettu sen suurempi olettama, että se kuluttaa öljyä. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että moottorin sisäiset liikkuvat osat kuluvat.
  • Kulunut turbo päästää öljyä lävitse esimerkiksi kuluneiden laakereiden tai tiivisteiden kautta
  • Huohotin järjestelmässä vika tai turbon öljyn paluuputki on tukossa
  • EGR-Venttiilin vaurio, jolloin öljyn sekaan pääsee metallihippuja, jotka taas syövyttävät sylinterin seinämiä.
  • Vuoto tiivisteissä tai stefoissa
  • Kuluneet venttiilivarren kumit tai tiivisteet

Liiallinen öljynkulutus aiheuttaa myös muita oireita kuten:

  • Hiukkassuodattimen (DPF) tukkeentumisen, jonka auto yleensä ilmoittaa vikavalolla tai infonäytössä vaatien hiukkassuodattimen regenerointia.
  • Jos öljyä ei lisätä ajoissa syttyy öljynpaineen laskusta johtuva vikavalo
  • Auto voi pölläyttää sinistä savua liikkeelle lähdettäessä tai muuten kiihdytettäessä
  • Liiallinen öljyn joutuminen palotilaan aiheuttaa usein sytytyskatkoksia, josta auton moottorin vikavalo syttyy herkästi. Vikakoodeina sytytyskatkoksissa on yleensä P0301, P0302, P0303 tai P0304 missfire.

Viallisen VAG-konsernin moottorilla varustetun auton myyminen voi olla kannattavampaa, kuin sen korjaaminen.

Ongelmiin liittyviä hintoja:

  • Koneremontin hinta alk. 4000 €

Ostamme öljyä syövän autosi reiluun hintaan!

PYYDÄ TARJOUS AUTOSTASI