Siirry sisältöön

Rikkinäisen auton myynti ja autojen viat

Autojen viat

Rikkinäisenkin auton myynti meille on helppoa – Ostamme viallisia autoja suoraan netissä

Monien autojen vikojen kohdalla, auton myyminen tai vaihtaminen voi olla järkevämpi ratkaisu, kuin auton korjaaminen. Korjausarvion ollessa todella suuri, ei auton korjauttaminen usein ole yksityishenkilölle enää kannattavaa.

Automyyntiin.fi voi ostaa viallisen autosi kuitenkin hyvään hintaan. Miten tämä on mahdollista?

Automyyntiin.fi:llä on pitkä kokemus, vahva tekninen osaaminen, laaja verkosto kumppaneita, jotka korjaavat viallisia autoja sekä monipuoliset myyntikanavat kunnostetuille sekä viallisille autoille. Anna meidän huolehtia korjauksesta tai autosi myynnistä.

Sovi suorasta kaupasta kanssamme jo tänään!

Täytä kaavake ja teemme viallisesta autostasi ostotarjouksen

PYYDÄ TARJOUS

 

Kannattaako viallinen auto korjata vai myydä?

Korjauksen tai myynnin välillä valitseminen on erittäin yksinkertaista.

Kun vähennät kunnostetun auton markkinahinnasta auton korjausarvion, saat selville autosi teoreettisen arvon viallisena. Viallisten autojen myyminen on todellisuudessa kuitenkin yksityishenkilöille todella vaikeaa ilman Automyyntiin.fi:n kaltaista palvelua. Me ostetaan autoja suoralla kaupalla ja noudamme ajokunnottomat autot kotipihastasi tai korjaamolta.

Pyytämällä suoran tarjouksen viallisesta autostasi alla olevalla kaavakkeella ja katsomalla paljonko tarjoamme autostasi suoralla kaupalla. Saat selville, onko auton korjauttaminen taloudellisesti kannattavaa vai ei. Samalla vältyt myös korjauksen odottelulta eikä sinun tarvitse käyttää rahaa auton kunnostukseen.

Yleisimmät auton myyntiin johtavat viat

Auton myyntiin viallisena johtavat viat ovat käytännössä vikoja, joiden korjauttaminen on erittäin kallista tai vaikeaa, esimerkiksi varaosien heikon saatavuuden takia. Alta löydät autojen viat, joiden korjaaminen ei välttämättä ole enää taloudellisesti kannattavaa.

Moottorin vikavalot​
Moottorin vika- tai varoitusvalon syttyminen ei välttämättä tarkoita mitään vakavaa, mutta pahimmassa tapauksessa vika voi olla hyvinkin vakava. Autoa ei tulisi käyttää ja sillä ei tulisi ajaa moottorivalon palaessa, vaikka se lähtisi käytiin ja tuntuisi ajokelpoiselta. Vika kannattaa aina selvittää viemällä tai hinauttamalla auto korjaamolle. Voit myös pyytää tarjouksen meiltä auton ostosta jo ennen vian selvittämistä.

Moottorin viat​
Moottorivika tekee autosta lähes aina ajokelvottoman. Moottorissa ilmeneviä vikoja voidaan useasti korjata ja aina vian korjaaminen ei edes ole kallista. Pahempien vaurioiden kohdalla korjaaminen voi taas olla todella kallista ja kaikista pahimmat viat voivat olla syy jopa auton romuttamiselle. Jos vikaa ei ole kannattavaa korjata kannattaa Automyyntiin.fi -palvelusta pyytää tarjous autosta viallisena tai jos romuttaminen tuntuu oikealta vaihtoehdolta kannattaa romutuspalkkio hyödyntää.

Ohivuodot
Ohivuotomittauksia suoritetaan sekä sylentereille, että polttoainesuuttimille. Sylinterin ohivuotomittaus kertoo sylintereiden ja mäntien kunnosta eli tiiveydestä. Myös vaurioituneet venttiilit voivat olla syy heikoille sylinterin puristuspaineille. Suuttimien ohivuotomittaus kertoo polttoainesuuttimien kunnon. Molempien mittauksien hinta riippuu automallista, mutta usein moottorivikojen kohdalla ohivuotomittauksien suorittaminen on vähintäänkin kannattavaa.

Moottoriremontti
Moottoriremontti on yksi hinnaltaan kalleimmista korjaustöistä, mitä autolle voidaan joutua tekemään. Työaikaa moottorin korjaukseen kuluu todella paljon ja useimmiten työt vaativat erikoistyökaluja, minkä ansiosta niiden tekeminen kotonakaan ei ole mahdollista. Kustannusarvionkin saaminen voi vaatia runsaasti testaamista, joten jopa vian selvittäminen voi maksaa useita satoja euroja. Moottoriremontin hinta pyörii useissa tuhansissa euroissa.

Moottoriremonttiin johtavat viat ovat yleisiä esimerkiksi Ford EcoBoost moottoreissa ja useissa Volkswagenin moottoreissa.

Moottorin vaihto​
Auton moottorin vaurioituessa pahasti, on tiedossa hintava remontti. Vaihtoehtoina ovat moottorin purkaminen ja kuluvien sekä hajonneiden osien vaihtaminen tai koko moottorin korvaaminen vaihtomoottorilla. Usein valmiiksi kasattu vaihtomoottori on varmempi ja edullisempi vaihtoehto. Vaihtomoottoreiden hinnat pyörivät reilun tuhannen euron ja useiden tuhansien eurojen välillä ja työn hinta asettuu usein tuhannen ja kahden tuhannen euron välille.

Vaihteiston korjaus
Sekä manuaali- ja automaattivaihteiston korjaaminen aikaa vievää, kallista ja hankalaa. Usein korjaamoksi vaihteistovikojen kohdalla tulee valita erikoisliike, missä tuntiveloitukset ovat erittäin korkeita. Vaihdelaatikon korjauksen hinta voi olla jopa useita tuhansia euroja.

Vaihdelaatikon vaihto
Vaihteiston hajotessa valmiiksi kunnostettu vaihdelaatikko on usein paras valinta. Kunnostetun vaihdelaatikon hinta on usein alhaisempi kuin vaihteiston täysi huolto ja remontti. Vaihdelaatikon hintaan vaikuttavat muun muassa vikojen laajuus ja vakavuus, auton merkki ja malli, vaihteistotyyppi ja autoliike. Yleensä kunnostettujen vaihdelaatikkojen hinnat sijoittuvat 750 € ja 4500 € välille.

Vaihteiston viat
Vaihdelaatikkoviat on helppoja tunnistaa, mutta vaikeita korjata. Tiedät, että vaihdelaatikko on rikki, kun vaihteisto alkaa pitämään meteliä, luistamaan tai vaihtamaan huonosti. Manuaalilaatikossa vaihteet eivät välttämättä mene helposti tai ollenkaan päälle, ja automaattivaihteistossa vaihteen vaihdon yhteydessä saattaa ilmetä nykimistä, vaihto tapahtua liian myöhään tai laatikko luistaa vaihtaessa.

DSG-vaihteiston viat
DSG-vaihdelaatikoita käytetään Audeissa, Volkswageneissa, Skodissa ja Seateissa. DSG vaihtovaihdelaatikoiden hinnat sijoittuvat useimmiten ilman vaihtotyötä noin 2500 euron ja 3500 euron välille (ilman työn hintaa). DSG-vaihteiston korjauksen hinta on useimmiten samaa luokkaa asettuen 2000-3000 euron välille. Lue lisää DSG-vaihteiston ja S-Tronic -vaihteiston ongelmista.

Katalysaattorin viat​
Katalysaattori on nykyaikaisista autoista löytyvä keraaminen hiukkasuodatin, jonka tehtävä on vähentää haitallisia päästöjä. Usein katalysaattorivika huomataan viimeistään katsastuksessa, kun päästö arvot eivät ole enää sallituissa rajoissa. Katalysaattorin vioittuminen saattaa myös näkyä tehojen heikkenemisenä, kulutuksen nousemisena, äänekkäänä räminänä, katalysaattori- tai moottorivalon syttymisenä tai auton hyytymisenä täysin (ei enää käynnisty). Katalysaattori on yksi kalleimmista pakokaasujärjestelmävioista. Katalysaattorin hinta työn kanssa sijoittuu usein 100 euron ja 1000 euron välille.

Lambda-anturin viat
Lambda-anturi tunnetaan myös nimillä happianturi tai happitunnistin. Lambda-anturi mittaa hapen määrää pakokaasusta, jonka avulla säädetään polttoaineen ja ilman seosta. Lambdan ollessa viallinen auton päästöt eivät läpäise päästötestiä, mikä voi johtaa ajokieltoon katsastuksessa. Rikkoutunen lambda-anturin oireet ilmenevät usein moottorivalon syttymisenä, korkeana polttoaineen kulutuksena, auton nykimisenä käynnistyksen jälkeen, heikentyneenä kiihtyvyytenä, heikentyneenä moottorin suorituskykynä sekä päästöjen nousuna.

ABS-jarruviat​
ABS-jarrujen viat ovat usein ajon pysäyttäviä vikoja. Autolla ei tulisi ajaa jarrujärjestelmän vaurioituessa. ABS-merkkivalo ilmoittaa useimmiten ABS-järjestelmän vioista. Kun ABS-valo palaa, ei autolla tulisi ajaa. Sähköiset ja mekaaniset viat voivat olla kalliita korjata ja autosi markkina-arvo määrittää kannattaako vika korjauttaa vai kannattaisiko autosi myydä siinä kunnossa, kun se nyt on.

Jäähdytysjärjestelmäviat
Vuotava tai muuten vaurioitunut auton jäähdytysjärjestelmä pysäyttää ajon, sillä ylikuumentuneella autolla ajaminen tulisi melko varmasti vaurioittamaan myös moottoria ja sylinterikantta. Jäähdytysviat ilmenevät usein paisuntasäiliöstä häviävänä jäähdytysnesteenä tai vuotoina. Joskus voi myös tuntua, että auto kuluttaa jäähdytysnestettä, vaikka vuotoja ei ole havaittavissa. Näissä tapauksissa jäähdytysneste vuotaa jonnekin moottorin sisällä ja kyseessä on lähes poikkeuksetta vakavampi ja hinnaltaan kalliimpi vika.

​​Kytkinviat
Autonkytkinviat ovat yleisiä vanhemmissa autoissa ja autoissa, joiden kuljettajalla on tapana luistattaa kytkintä liikkeelle lähtiessä. Auton kytkinlevyn vaihdon yhteydessä myös paineasetelman vaihtaminen on useimmiten suositeltavaa, mikä nostaa varaosien kustannukset useisiin satoihin euroihin. Kytkinremontti puolestaan vaatii auton vaihdelaatikon irrottamista, mikä tekee remontista aikaa vievän ja näin ollen työn hinta nousee usein yli tuhanteen euroon.

Turboviat
Turboviat ovat erittäin yleisiä tiettyjen kilometrien jälkeen. Turbon huoltaminen laiminlyödään usein ja se voi johtaa erittäin kalliisiin turboremontteihin. Turbo on kuluva osa ja se tulee säännöllisesti huollettunakin käyttöikänsä päähän useimmiten auton muutoin vielä ollessa täysin ajokunnossa ja tieliikennekelpoinen. Turboahtimen hajotessa oireet ilmenevät usein lisääntyneenä savutuksena, sivuääninä tai tehon tippumisena.

Vauhtipyörän viat
Kaksoismassavauhtipyörä sijaitsee auton moottorin ja vaihdelaatikon välissä, missä kytkinkin sijaitse. Vauhtipyörän tehtävä on vähentää moottorin käynnistä aiheutuvaa värinää. Kulunut tai vaurioitunut vauhtipyörä oireilee usein kylmäkäynnistyksen jälkeen tärinänä, kolinana ja kilinänä, mikä kuuluu auton alla vielä huomattavasti paremmin kuin auton sisällä. Vauhtipyörät kestävät ajotavasta riippuen 100-500tkm, niin että matka-ajossa voidaan päästä 500t kilometriin, kun taas rasittavassa kaupunkiajossa vauhtipyörä voi alkaa oireilemaan jo 100t kilometrin kohdalla. Sekä normaalin vauhtipyörän ja kaksoismassavauhtipyörän vaihdon hinta asettuu usein tuhannen euron puoli ja toisin.

Jakopääviat​
Auton jakopääviat ovat yksi autoilijan suurimmista huolenaiheista. Useimmiten jakohihnan tai -ketjun poikkeaminen johtaa vakaviin moottori- ja venttiilivaurioihin. Jakoketjun tai -hihnan vaihto on kallista jo itsessään ja jos hihna tai ketju on jo päässyt luistamaan, niin usein korjattavaa on huomattavasti enemmän. Kallis työ ja varaosat nostavat usein korjauskustannukset pilviin, eikä auton kunnostus ole enää kannattavaa.

Sylinterikannen viat
Auton sylinterikansi on yksi moottorin arvokkaimmista osista. Kannen vääntyminen, venttiilien vaurioituminen tai nokka-akselin kuluminen tai vaurioituminen ovat poikkeuksetta kalliita remontteja. Kansiremontin hinta lasketaan usein tuhansissa euroissa.

Käynnistysongelmat
Kun auto ei käynnisty, on auto täysin ajokelvoton. Auton käynnistymiseen voi olla lukuisia syitä, joten aina auton myynti ei välttämättä ole kannattavaa ennen kunnostusta tai vianselvitystä. Jos auto starttaa, mutta ei käynnisty, on syy usein polttoaine- tai sytytysjärjestelmän puolella. Polttoaine- ja sytytysviat ovat usein kalliita korjata, mutta esimerkiksi viallisen akun vaihtaminen on vielä rahallisesti useimmiten kannattavaa. Selvitä viat ja pyydä korjausarvio autostasi ja arvioi tilanne, tai ota meihin yhteyttä ja teemme sinulle suoran tarjouksen autostasi.

Tuulilasivauriot
Tuulilasin kuluminen ja rikkoutuminen ovat aivan luonnollisia auton vikoja, joihin on vaikea varautua ennalta. Tuulilasin säröjen korjaus on suhteellisen halpaa ja helppoa, mutta automallista riippuen tuulilasi voi olla todella kallis vaihdattaa. Rikkoutunut tuulilasi voi johtaa korjauskehotukseen tai jopa ajokieltoon katsastuksessa.

Öljyvuodot ja öljynkulutus
Kun auton öljyvalo syttyy tai huomaat moottoriöljyntason olevan liian alhainen, auto joko kuluttaa öljyä tai vuotaa öljyä. Moottorin öljyvuoto on useimmiten helppo huomata, se näkyy yksinkertaisesti öljytippoina parkkipaikallasi moottorin alla, jos öljy ei ole täysin jäänyt auton pohjapanssarin sisään. Öljynkulutus taas on normaalille autoilijalle hankalampi vika huomata, sillä se vaatii säännöllistä öljyntason tarkastelua, mikä monilta kuitenkin usein unohtuu. Usein öljyn kulutus huomataan vasta huollossa tai öljyvalon syttyessä. Esimerkiksi useissa Volkswagenin moottoreissa öljynkulutus on yleinen tyyppivika.

Ford EcoBoost ongelmat

EcoBoost-moottorin jakopää pettää usein ennen kuin huoltoväli tulee täyteen. Usein näissä tapauksissa korjaamisen sijaan, hajonneen auton myynti on kannattavampi ratkaisu.

Lue lisää

DSG-vaihteiston ongelmat

DSG-vaihteiston viat ja ongelmat ovat usein todella kalliita korjata ja korjauskustannukset tai vaihteiston vaihdon hinta asettuu usein 1500 € ja 7000 € välille.

Lue lisää

Audi S-Tronic vaihteiston ongelmat

Audin S-Tronic automaattivaihteiston oireillessa tai hajotessa auton myyminen vaihteistovikaisena voi olla kannattavampi ratkaisu, kuin sen korjaaminen.

Lue lisää

Volkswagen öljynkulutus

VAG-konsernin moottoreiden yleinen ongelma on liiallinen öljynkulutus. Tyyppivian osuessa kohdalle on auton myyminen usein kannattavampaa, kuin korjaaminen.

Lue lisää

Täytä kaavake ja teemme viallisesta autostasi ostotarjouksen

PYYDÄ TARJOUS